lördag 5 oktober 2013

Stickpodden - avsnitt 33


I avsnitt 33 av Stickpodden snackas det stickböcker, stressdieter och bröstcancer. Dessutom pratar Elin om en ny stickkärlek, det planeras nya projekt och Göteborgsresans galna garninköp avhandlas.

Lyssna via iTunes eller direkt i mediespelaren här på sidan. Det går också jättebra att söka upp podcasten i din podcastspelare för att prenumerera, då testar du att söka på "Stickpodden" eller lägger till en manuell prenumeration med denna länken: http://stickpodden.libsyn.com/rss

Trevlig lyssning!



Avsnittsguide - avsnitt #33

I avsnittet pratar vi om:
  • Stickklubben Kalmar har fått en ny blogg att hålla koll på. Från och med nu kommer alla träffar att läggas ut på http://stickklubbenkalmar.blogspot.se. Den gamla adressen kommer att innehålla poddavsnitt och länka till olika stickklubbar i Sverige, vad som händer framöver...det får vi se!
  • Karin är inne på sista versen på Citron sjalen och varje varv tar en evighet att göra klart. Eddys finfina Hong Kong Pearl är klar men avmaskningen måste göras om då den blev för tight. Hur man ska blocka denna skapelse är en historia i sig och då kan man tjuvtitta på Garnomeras variant på instagram. Karin tänker också lägga upp till ett nytt projekt, nämligen Tant koftas äppelmössa
  • Elin har gjort klart sin Color affection som hon är riktigt nöjd med. Hon har dessutom börjat sticka på en ny sjal som heter And so are you. Sjalen är stickad med "wild flower" mönster, det samma som Elin använt till sin picklesponcho.
  • På Göteborgstrippen stiftades nya bekantskaper, bland annat med två superhärliga kvinnor som är mer kända under sina garnalias Tant kofta och PetraO. Petra driver ju dessutom webshopen Magasin duett. Elin gick fullkomligt bananas hos både Tant kofta och Magasin Duett och shoppade 30 garnnystan! Karin var för en gångs skull lite mer måttlig och nöjde sig med 15 :) Sista etappen av Göteborgsvistelsen handlade om ett mini-stickcafé med några av Göteborgs sköna bönor. Både Karin och Elin rekommenderar stickresor och varför inte starta i Kalmar!!
  • Elin har kärat ned sig i en ny designer och hon har bland annat gjort mönstret till sjalen som Elin börjat sticka på. Hon heter Rose Beck och kallar sig Rosie Posie på ravelry.
  • Tre bokrecensioner kommer härnäst! Och vi börjar med Vantar för alla årstider som är skriven av Kamilla Svanlund och Clara Falk. I boken får man bekanta sig med 27 vantmönster och den som trodde att vantar bara var till för vintern har fel! Här finns fingerlösa vårvantar, bröllopsvantar, höstmuddar och varma vintervantar.
  • Nästa bok är Älskade kofta av Birgitta Forslund. Här får man möta Skogskoftan, Teaterkoftan, Poetkoftan, Ballerinakoftan och Präskoftan m.fl. Det är alltså koftor efter situation och person.
  • Den tredje boken är Karins syjunta av Karin Holmberg. I boken delar hon med sig av över 30 syjunteprojekt och har dessutom bjudit in fem hantverksbloggare som alla bidrar med varsitt projekt. Och eftersom det är tänkt att boken skall ge idéer till syjuntor så är det såklart med recept också. För ingen syjunta utan kakor liksom!
  • Visst vill vi alla stödja forskning kring bröstcancer och nu finns det några garnrelaterade insamlingar. Garnkampen är en insamling där man sätter in pengar till cancerfonden och får ett stickat armband som tack! På deras hemsida kan man läsa om tankarna bakom det hela och pengar kan man skänka på deras insamlingssida på cancerfonden. Kerstin skapade ett sjalmönster som heter Heart Beat när hennes syster fick bröstcancer. Mönstret finns på Ravelry och alla pengar går till cancerforskningen.
  • Veckans sug! Elin vill sticka en Sibella Pullover i lyxgarnet Chickadee från Quince and Co. Karin är koftgalen men veckans sug är en störtskön tröja som kallas Pebble: Cliff och har en matchande mössa, Pebble: Cliff hat.
  • Det var allt för denna gången, Sticka lugnt!

21 kommentarer:

  1. Det blev en riktig lyxlördag, då jag fick sticka och lyssna på ett pod-avsnitt. Tack! Jag håller på och sticka Märta från Clara och Kamillas bok, håller med er om att den är super!

    SvaraRadera
  2. Startade också lördagen med att lyssna.Vantboken glädjer mig redan.Så bra att ni har gjort ännu ett program.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla! Hoppas du hade en mysig lördag!

      Radera
  3. Ni är så suveränt trevliga att lyssna på!! Blev så glad för ett nytt avsnitt. Tipsen är ju också kanonbra! Tack för en riktig njutarstund! Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att höra Agneta! Kram

      Radera
    2. Har nyligen kommit i kontakt med stickpodden genom online stickcafe på FB. Ni är helt underbara och jag håller på att lyssna igenom samtliga program men börjat baklänges. Tack för alla länkar och tips.
      Kram på er
      Margareta Ernevad

      Radera
  4. Så glad och lycklig jag blev för den fina recensionen av min stickbok "älskade kofta"!! Lycka till med koftorna önskar Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den är ju helt fantastisk ju! Den ligger här på mitt soffbord och många bläddrar i den och beundrar alla koftorna. Bra jobbat!

      Radera
  5. Hej!
    Måste bara säga att ni är supergrymma. At t lyssna på er pod gör mig glad och peppad, inte endast att sticka mera utan också på livet i övrigt. Blir glad av er öppenhet och generositet om er själva. Ni har så rätt i att om vi alla delar med oss av också livets gråare sidor blir det lättare att se realistiskt på tillvaron. Önskar er allt gott och ser fram emot nästa avsnitt.
    Bästa hälsningar
    Anna i Italien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Vilken fin feedback att få! Kram

      Radera
  6. Tack för ett härligt avsnitt! Extra tack för stressdieten och påminnelsen om att alla inte är lyckliga hela tiden (och att man inte heller måste vara det), jag behövde höra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är farlig om man börjar gå runt och tro att alla andra ha det så bra och undra vad det är för fel på en själv. Då får man påminna sig om att livet är jobbigt att leva, att man inte kan vara lycklig hela tiden och att det är ok. Och så får man bli extra glad när det kommer sköna stunder i livet. Kram!

      Radera
  7. Tack för ännu ett toppenbra avsnitt. Nu måste jag köpa mig ett lyxigt, rosa garn och sticka en heart beat! Jag har för tredje året i rad en insamling på min blogg också. Nu var jag inte så intelligent att jag kopplade den med ravelry, vilket jag bara måste göra nästa år, men det är i alla fall ett försök. Förra året lottade jag ut ett bokpaket under insamlingen, och i år har jag gjort ett mönster på rosa babysockar. Ha det gott! www.galenipyssel.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh heja dig som är med och drar ditt strå till stacken!

      Radera
  8. Jag älskar att lyssna på eran podd och ni ska veta att, så glada som ni blir när ni möter poddlyssnare, lika glad blir jag när jag hör mig omnämnas i er fina podd <3

    SvaraRadera
  9. Men ni får ju inte glömma att tagga upp inläggen med Stickpodd också, letade hysteriskt efter avsnittsguiden under menyn i sidofältet men inte fanns varken avsnitt 32 eller 33 där.

    Nu har jag hittat det och är glad igen och kan kolla på allt fint :D Men till nästa gång får ni gärna tagga upp!

    Tack tack!

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt avsnitt ! Som vanligt men denna gång fastnade jag lite extra för Elins stressdietoch har skrivit om det på min blogg. Tack för tipset om det sättet att tänka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren. Fint att höra att stressdieten sprider sig. :)

      Radera