fredag 2 augusti 2013

Stickpodden - avsnitt 30

I avsnitt 30 av Stickpodden snackas det garnsnobberi, toplesstickning och bögpyttar. Ett ganska politiskt avsnitt men väldigt mycket fyllt med garn!

Lyssna via iTunes eller direkt i mediespelaren här på sidan. Det går också jättebra att söka upp podcasten i din podcastspelare för att prenumerera, då testar du att söka på "Stickpodden" eller lägger till en manuell prenumeration med denna länken: http://stickpodden.libsyn.com/rss
Fram med stickningen, häll upp en kopp kaffe och häng med!

Trevlig lyssning!


Avsnittsguide - avsnitt #30

I avsnittet pratar vi om:
  • Elin har gått loss och beställt garn ifrån Abuelita Merino, Malabrigo Sock, Manos Silk Blend, Karin Öbergs lingarn Kalinka och finull från Gotlands Ullspinneri. Det du!
  • Karin är klar med sin fina Emelie och självklart har den åkt på! Och så ligger hennes Daybreak på blockning.
  • #såstickarjag är igång på Instagram! Filma ditt sätt att sticka och tagga med #såstickarjag. Eller kolla in alla andras videos. Här hittar du Elins.
  • Och stolt som en bäver står Elin utanför Gotlands Ullspinneri med sitt nyinköpta garn.
  • Karin är på sluttampen med sin Cargése och sitter och pillar med den falska sömmen nu. Vill man lära sig mer om den klickar man här och scrollar ner till rubriken "Elizabeth Zimmerman phony seam technique". Lätt som en plätt!
  • Dessutom stickar Karin provlappar ifrån bok en "Sticka flerfärgsstickning med lyfta maskor" på löpande band. Men vad ska hon göra med alla provlappar?
  • Elin har cast on madness och stickar på en Emelie, Kalinka-tröja som heter Rosa, påbörjade en Owls som istället blev en Katie och som inte blev så bra, gör en en Daybreak som känns alldeles för vampyr-emo och till sist färgtestas det med en Color Affection.
  • Det märkt verkligen att det är Pridevecka i Sverige denna veckan. Bland annat har Pressbyrån blivit homobyrån under denna veckan och fem stycken pressbyråer har bytt namn till Queerbyrån, Transbyrån, Homobyrån, Bögbyrån och Flatbyrån.
  • Du kanske är sugen på att hänga med och pridesticka på Sergels Torg? Gör't!
  • Det märks att denna typen av träffar behövs. Det har nämligen flammat lite på Online Stickcafé under veckan efter att en tjej frågade om det fanns fler i Göteborg som ville starta en queersyjunta.
  • 5-i-topp i queermönster:
  • Den manliga eller kvinnliga gaysymbolen piggar väl alltid upp ett plagg?
  • En superfin och färgglad regnbågsklänning för barn är väl en perfekt present?
  • En virkad regnbågssjal med fluffiga moln kanske vore nåt? Den lite mer försiktiga väljer den skira sjalen med böjda snibbar.
  • Den här veckan är Karin sugen på att sticka en härlig mönsterexplosion till kofta som heter Elsie. Elin funderar på om cowboy-koftan Sullivan kunde vara något för henne och suktar efter Headwinds som släpps i oktober.

31 kommentarer:

  1. Hinner nästan lyssna på hela avsnittet innan jag skyndar över till Sergels torg och Pridestickningen :-) Roligt initiativ och toppenväder - kan inte bli bättre. /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha en fantastisk pridestickning Maria! Och tack för att du lyssnar!

      Radera
  2. Hej! HUR får jag tag på Cargese-mönstret? Jag kan nog fixa det på franska, men jag lyckas inte lista ut hur jag skulle kunna få tag på mönstret. Inser att det är linlinnet jag precis letra efter! //Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin har fått det översatt på svenska av en snäll poddlyssnare i Frankrike. Vi pratade om det i avsnitt 27 eller 28. Börja med att kontakta Karin (http://www.ravelry.com/people/phoca) på Ravelry så förklarar hon säkert hur hon gick till väga. :)

      Radera
  3. Tack för ytterligare ett toppenbra avsnitt! Jag brukar fästa trådar såhär:

    http://www.youtube.com/watch?v=vfkJxcr027Q

    Hon visar två sätt, jag använder det första. Både på gles och tät rätstickning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det ska jag kika närmare på!

      Radera
  4. Jag har precis upptäckt stickpodden och måste bara säga att ni är så jävla bra! Intressant, personligt och asroligt. Jag längtar till och med till mitt svintråkiga sommarjobb för att jag har sällskap av er! /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt och kul att höra! Kram

      (Nu blir jag jättenyfiken, vad jobbar du på för tråkigt sommarjobb?)

      Radera
  5. Håller på med och lyssnar på avsnittet :-) Ett tips att testa om det blir "ränder" på slätstickning: jag gör lösare aviga och tätare rätta. Då tar jag stickor med två olika storlekar, det kan vara upp till ett nummer skillnad mellan dem, t.ex. 3 mm till aviga och 3,5 eller 4 mm till rätta. Då jämnar strukturen ut sig. Bäst fungerar det på t.ex. Knit Pro där man kan skruva på de olika storlekarna, men jag har öven kört med två helt olika rundstickor, det fungerade det med!

    Tack för podden, soliga hälsningar! :-) B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahhhaaa! Det där är ju en lösning för mig nu när jag snart ska sticka bakstycket på mitt linplagg. är strax vid armhålorna och måste sluta rundsticka. Bra tips!

      Radera
  6. Tack tjejer för ännu ett superbra avsnitt av Stickpodden! Diggar verkligen er mix av stickning och livet, lyx och vardag, flams och allvar, småkul och superviktigt :-) Vilken perfekt avslutning på en helt perfekt och mysig födelsedag! Kunde inte varit bättre, och dessutom fick jag garn i present som jag kunde provsticka i till podden... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh vad härligt att höra! Det värmde gott! Kram och grattis i efterskott!

      Radera
  7. Tack för ett helt utomordentligt bra avsnitt, ni har såå bra åsikter både vad gäller sexuell läggning och topless-tankarna. Som gammal tant...(hm) blir man glad i hjärtat att höra era sunda tankar.

    Varm kram från mig som redan ser fram emot nästa avsnitt.
    / Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att höra! Jag tror inte ett dugg på att du är en gammal tant! Vi har nämligen bara smarta, coola och härliga tanter som lyssnar på oss. :) Och du är garanterat en av dem!
      Kram på dig Gunilla!

      Radera
  8. Tack för ännu ett bra avsnitt!! Kul och intressant!! Upplev Pride på plats någon gång!! Har själv gått som stolt förälder, fantastiskt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får banne mig åka upp och sticka nästa år tror jag! :)

      Vad härlig att du är en stolt förälder! Det gör mig glad att höra!

      Radera
  9. Är så glad av att höra ER!! Och grattis till att du blivit med KÄRLEK!! Det är DU värd gumman!! Hoppas att det inte dröjer allt för länge tills vi får höra ER igen!! LÄNGAR såååå

    SvaraRadera
  10. Jag var nyligen i England, nära Lincoln och hamnade av olika skäl i en fårhage. Mitt bland alla de vita fåren vandrade ett gäng smutsbruna vildlockiga får. Kunde ju inte låta bli och fråga vad det var för konstiga får. Får då veta att det är en sällsynt ras som lever på sjögräs och kommer från en ö. Jag frågar då lite försiktigt om de är tvingade att leva på stranden eftersom en mur hindrar dem från att komma längre in på ön. Ni skulle sett vilken min mannen fick. Här dimper det ner en svenska som kan allt om udda engelska fårraser. Mina aktier steg. Kan bara tacka för det avsnitt ni hade om denna fårras. Helt klart en kunskap med hög impfaktor.
    Bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahahaha! Vilken briljant information du impade med! Kul att du kom ihåg vad vi pratat om, det är ju ett par avsnitt sedan. :)

      Radera
  11. Ni talade om koftor stickade på rundsticka och att sedan klippa upp framtill. Liselotte, "Slagt en hellig ko", är urstyv på detta. Hon har ett inlägg på sin blogg med en länk till tydlig beskrivning på ett smart sätt att göra detta på. Jag har inte testat det själv men det ser läckert ut.

    http://www.slagtenhelligko.dk/2013/05/04/sadan-samler-jeg-masker-op-til-forkanter/

    Kanske kan det vara till hjälp.

    Tack för ett härligt program och Karin, testa en rätstickad Citron i tunt, tunt garn. Det blir jättefint. Jag har stickat en i Teetee elegant och den blev fjäderlätt och utan en endaste avigmaska ;). Det enda jag kan se som negativt är att snibbarna inte blir så långa på Citron, om man inte lägger till ett antal rapporter vill säga :)

    Nu stickar vi vidare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Det där skall inspekteras vid framtida uppklippning. Kanske Karin hinner dit före mig så jag kan se och lära live? :)

      Jaaaa kom igen nu Karin! Starta din Citron! Du hör ju vilket bra tips! :D

      Radera
  12. Heja, heja, heja Elin (och kom igen Karin)!
    Av med tröjorna och bh:n om man känner sig bekväm med det! När jag och min sambo var på solsemester gick jag oftare utan tröjan än han, dock i bikinitopp. Ja, i mataffärer, köpcentrumet och restaurangerna med! Tillåter vädret i Sverige gör jag samma sak här med.

    Så har jag alltid gjort, som tonåring gick jag jämt runt i bikinitopp på de veckolånga scoutlägren. Varför ska jag gå och svettas i en tröja när alla grabbar och gubbar gick utan tröja och inte allt för sällan med större bröst än mina. Dock var jag ganska ensam som tjej, men jag har alltid tänkt kan de så jag kan! Tittar någon intalar jag mig att de är avundsjuka för att de inte vågar eller bara att de tycker att jag är snygg.

    Men jag tycker snarare att det är jobbigare att visa min magen än mina bikiniklädda bröst. Men jag gör det ändå och försöker intala mig själv att den duger och är helt normal fast att jag inte har de magrutor som jag länge drömt om... För att döda de ofrivilliga tankarna har jag dessutom en visningsbild på Facebook från semestern då jag tar ett glädjeskutt i min bikinitopp.
    (Ja, jag hör till dem som går på herrtoan om damtoan är upptagen också.)

    Och fy på pojkvännen som inte tyckte att det var okej att tjejen tog av sig. Det är väl inte hans sak att bestämma..?

    För övrigt kul att höra er igen och härligt med regnbågesnacket och ert ställningstagande där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vad härligt att höra!

      Om man inte är bekväm med toplesstickning får man bikinisticka. Oavsett är det en skön syssla att göra på stranden!

      Kram

      Radera
  13. Så roligt att lyssna på er jag tycker det alltid e lika roligt, inspirerande o tanke väckande !

    Ang detta med att byta om .. jag har aldrig varit bra på att byta om "skyggt" detta med att ha saker för o handdukar som skyler o sån't ... nä jag har bytt om snabbt o effektivt ja jag kan ta av mig snabbt o ta på mig snabbt o visst kan folk "se" men som om jag va unik o ha dessa kroppsdelar ?? vill dom kolla kommer dom kolla ändå med kläder eller utan ... jag har tips för dom som vill byta om bekvämt vi har oftast med ett påslakan med på stranden ..skön att ligga på lätt att skaka o Super bra omklädningsrum man ställer sig i påslakanet o byter om i sitt "tält" super smidigt.
    att sticka i tid o otid "is the skit" jag har stickat hela sommaren på massa roliga o tokiga ställen ..super kul o coolt o som Poddarna i KnitmoreGirls säger kommer aldrig maten så fort som när man tagit fram sitt sticke !! njut av sommaren o väntar tålmodigt på nästa podd!
    kram på er Cina / trollmammacina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Påslakan som ombytningstält låter ju bra för den som är blyg! Jag skulle aldrig byta bikinitrosor så det syns, där vill jag helst slippa visa rumpan. Men har man kjol eller klänning är det ju lätt att dra på och av byxor och trosor under. Men det är detta smusslandet med BH av och bikini på som jag tycker är förunderligt.

      Kram!

      Radera
  14. Detta med att topless eller opryd överlag handlar mycket om vana i min erfarenhet. Som att vara topless. Lite att första steget vara att sola topless på en mer eller mindre öde strand, därefter bland folk och därefter att bada och upp och gå topless. För mig har det iaf varit trösklar att komma över, och först efter ha gjort det slutat bry mig så mycket.
    Tror mycket handlar om att kvinnor bryr sig så mycket mer om hur vi ser ut. Vi blir hela tiden matade av media och människor runt omkring oss att vårt utseende är viktigast, och såklart man blir mer kroppsmedveten som följd. Gör man vad man tycker är bekvämt och skiter i vad andra tycker om ens kropp. Som parallellt till varför så många fler män går runt med bar överkropp i mataffärer än kvinnor med bikini.

    SvaraRadera
  15. Vilket superbra avsnitt! Jag älskade att höra om era pågående projekt och vettiga åsikter i queerdebatten - men framförallt älskade jag bröstdiskussionen! När jag lyssnade insåg jag att detta är något jag funderat på länge men inte riktigt låtit tanken blomma ut. Det kan nog vara svårt då vi har ett så inbitet "skämstänk" (jag säger "vi" för jag tror att majoriteten vuxit upp med en omgivning som propagerat för att kroppen ska vara hemlig och att man kanske kan bli blind om man får se lite för mycket dekolletage), att helt släppa de tankarna och låta brösten hänga fritt. Jag kommer i alla fall i fortsättningen att försöka ta bort fokus från kroppen och inse att de allra flesta kvinnorna har ett par tuttar och de behöver bara vara sexiga när man själv vill. I första hand har man ju dem till att föda nyfödda, till exempel. Tack för en superbra podd.

    SvaraRadera
  16. OK, när Elin berättade om nya kärleken (yeay!) och sen sa att han hade friat - då kom det ett spontant glädjetjut, ni vet, ett sånt där typiskt tjejigt "iiiiiih!". Och ÅH vad jag gapskrattade när ni beskrev Karins blick efteråt!

    Tack för en glimrande härlig pod. Ni har blivit motsvarigheten till lyxig mörk choklad för mina öron, som jag får unna mig lite då och då. Och även min sambo verkar uppskatta underhållningen! Kram på er!

    SvaraRadera
  17. http://www.pinterest.com/pin/268527196502504619/

    SvaraRadera